coaching EIGENWIJZE
KUNST
PERSOONLIJKE
ONTWIKKELING
BEEDEND
LEREN
CREASOFIE
IDEEËNLEER
NATUURLIJK
DUURZAAM

"Creëer een beeld,
vorm een gedachte"

Leren-leren

Leren is een kunst….en een uitvindproces!
Het gaat erom erachter te komen hoe jij het beste leert, met welke leerstrategieën en vanuit welke motivatie. Inzicht en zelfkennis zijn hierbij essentieel. Wanneer er vanuit de intrinsieke motivatie wordt geleerd, gekoppeld aan persoonlijke interesse en talent, is leren leuk. Dat plezier een belangrijk ingrediënt is tijdens een leerproces herkennen we allemaal.

Jeanine onderschrijft de theorie van de Embodied Cognition. Je kunt pas echt iets be-grijpen wanneer je het zelf hebt beetgepakt, er iets mee hebt kunnen doen. Een emotie, een gevoel, een beweging zorgen ervoor dat abstracte begrippen, kennis betekenisvol wordt. Inzetten van je zintuigen, je lichaam, je beeldend vermogen en creativiteit zijn noodzakelijk om kennis op te slaan, te onthouden en te gebruiken. Ze werken als lijm voor je brein.

Jeanine Kouijzer is gespecialiseerd in de begeleiding van kinderen die buiten de lijntjes leren. Jeanine is een creatief multi-talent en (ervarings)deskundige op het gebied van anders leren, met dyslexie als begaafdheid.

"Het zit er wel in, maar komt er niet uit"

Wanneer je kind buiten de lijntjes leert, een laatbloeier of beelddenker is en meer Top-Down leert, hoogbegaafd is of een dyslectie heeft, kan het zijn dat een kind tegen een leerprobleem aanloopt. Dit heeft dan weinig te maken met “het niet kunnen”, maar meer met gebrek aan inzicht in het leren-leren en de juiste leerstrategieën.

Het heeft weinig zin om in te zoomen op waarom iets niet gaat. Onderzoeken wat nodig is voor een succesvolle eigenwijze leerstijl is veel zinvoller; een leerprobleem zien als een leeruitdaging en er zorg voor dragen dat het kind zelf de sturing in handen krijgt.

Leren-leren traject

Doel van een coaching traject is inzicht bieden en creëren van eigen leerstrategieën waardoor problemen op school zelf beetgepakt en opgelost kunnen worden.
Een traject bestaat uit 5-7 sessies van een 60-75 minuten gedurende een kleine 3 maanden. Kinderen die op de basisschool zitten komen samen met een ouder/begeleider. Op deze manier krijgt de ouder/begeleider toegang en handvaten om het kind te ondersteunen bij het leren.
Oudere kinderen geven zelf aan wat ze prettig vinden en kunnen, na een gezamenlijke intake met een ouder/begeleider, ook alleen komen.

Leren-leren is nog steeds heel zinvol na de middelbare school, tijdens het volgen van een vervolgopleiding.

Voelsprieten

Coaching kan ook gaan over het leren omgaan met je voelsprieten.

Een Voelsprietentraining vindt particulier plaats in kleine groepjes van 4-6 deelnemers. Atelier de schildpad biedt ook voelsprietentrainingen aan op school en naschool via de Brede School Gouda.

Stresskip

Stresskip is een kortdurende trainingvoor kinderen van 10-16 jaar gericht op de zelfregulatie van stress.
Wat geeft jou stress, hoe reageer je erop en wat kun je zelf doen om anders om te gaan met stress?
De training stresskip is praktisch en methodisch waardoor kinderen zelf (eerder) stress herkennen en beter leren omgaan met stress.

Het belang van bewustwording van lichaam en zintuigen:

Embodied Cognition

Volwassenen: De Latifa

Wanneer je behoefte hebt aan persoonlijke ontwikkeling en wil je op een belevingsgerichte en creatieve manier hieraan werken, dan is het pad van de Latifa misschien iets voor jou. Met behulp van de 7 thema’s van het eeuwen oude Soefigebed onderzoek je op een beeldende, creatieve manier jouw coaching vraag.

De 7 thema’s zijn meer transformatie fases te noemen die als vanzelf in elkaar overlopen. De eerste stap in de Latifa is aanvaarden, waarna verlangen, hopen, vertrouwen, loslaten, liefde en bereid zijn volgen. De laatste stap van de Latifa leid je vanzelf weer naar de eerste stap, waarmee de Latifa laat zien dat het leven cyclisch is.

Meer weten over de Latifa>>>>

Meer informatie of heb je een vraag?

Neem vrijblijvend contact met me op!

Naam(Vereist)
Email(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.