Resumé Jeanine Kouijzer

Persoonlijke visie

“Wanneer we onze innerlijke Natuur de ruimte geven kunnen we worden wie we zijn”

Groeien, leren en ontwikkelen gaat over kennis en ervaring opdoen en ontdekken wat met jou resoneert: Waar je blij van wordt of juist niet.
Hierbij zijn ervaringen op hoofd niveau, denken/leren, net zo belangrijk als ervaringen op fysiek, sociaal en emotioneel gebied. Creativiteit is voor mij een middel om deze verschillende aspecten van leren te verbinden en grijpbaar te maken.

Mijn creatiekracht is een manier om te ontdekken wie ik ben en wat voor mij belangrijk is. Het is een kracht die van binnenuit komt en direct met mijn eigenheid in verbinding staat.
Creativiteit schept ruimte om me vrij te bewegen.  Door middel van creativiteit creëer ik een plek waar ik samenval met wie ik ben,  het helpt me op mijn levenspad te komen waar ik moet zijn.

De Natuur is voor mij een belangrijke inspiratiebron. “Kijk diep in de natuur en je zult alles beter begrijpen” is een uitspraak van Einstein waar ik me erg in kan vinden.

In mijn persoonlijke werk is de verbinding met de natuur altijd wel te vinden; in mijn thema’s,  het gebruik van materialen of kunst in relatie tot awareness en duurzaamheid.

 Mijn werkzaamheden

Ik werk als ZZP-er vanuit twee bedrijven: Atelier de Schildpad en Natuur en gezond zijn. Mijn werkzaamheden zijn niet in een hokje te plaatsen. Ik noem  mezelf aanjuicher.
Wat ik met mijn werk probeer te bereiken is helder: ik probeer mensen terug te brengen naar hun eigenheid en ze aan te juichen om deuren bij zichzelf open te zetten om zichzelf te ontdekken, zichzelf te ontwikkelen vanuit eigenheid. Of het nu om een persoonlijk coaching traject gaat, een workshop of door middel van andere activiteiten, ik bied ruimte aan bewustwordings- en veranderprocessen. Onder Atelier de Schildpad is dat door middel van creativiteit en vanuit Natuur en gezond Zijn doormiddel van ademhaling en beweging, voedingsadviezen en lichaamsgerichte coaching.

Ontwikkeling

Als kind was ik al een buitenbeentje. Ik kleurde buiten de lijntjes en onbedoeld botste ik hiermee nog wel eens tegen weerstand.  Ik leerde niet helemaal volgens de boekjes en je kunt me gerust een laatbloeier noemen.
De eerste 10 jaar van mijn werkzame leven deed ik als fysiotherapeut ervaring op hoe het lichaam in elkaar zit en dat fysieke klachten nauw samenhangen met emoties en gedachten.
Daarna volgde ik een vakopleiding voor beeldende kunst. Hier heb ik mezelf beter leren kennen en ontdekte dat het maken van beelden, tekeningen en schilderijken me hielpen gedachten te vormen en mezelf uit te drukken. Ook heb ik tijdens deze periode geleerd dat geduld en ogenschijnlijk niets doen een essentieel element is om succesvol iets neer te zetten.

Vanaf 2002 heb ik mijn werk vanuit Atelier de Schildpad gefocust op het inzetten van kunst, creativiteit en verbeelding om te leren-leren, zowel cognitief en sociaal emotioneel.  Ik heb me gespecialiseerd in het coachen van kinderen (en hun ouders) die anders leren: kinderen die in een klas eerder buiten de lijntjes kleuren, beelddenkers, kinderen met (wel of niet) gediagnostiseerde problematiek zoals dyslexie en autisme. Vanuit mijn eigen drukke hoofd en dyslexie is dit een bekend terrein.
De afgelopen 14 jaar werk ik veel samen met de Brede school en bibliotheek Gouda en ontwikkel lessen die ik geef op zowel het Basisonderwijs als wel Voorgezet onderwijs. Recent heb ik een lessenserie ontwikkeld die ik geef op peuterspeelzalen in het kader van voor-en vroegschoolse educatie.

Sinds die tijd werk ik ook als zelfstandig coach op praktijkschool het Segment en ondersteun leerlingen in hun persoonlijke ontwikkeling en leren-leren.

9 Jaar geleden besloot ik nog een opleiding te doen voor Natuurgeneeskundig therapeut. Het holistisch perspectief op mens en gezondheid zijn de verbindende factor geworden tussen alles wat ik tot nu toe heb gedaan.

Afgelopen drie geef ik samen met stembevrijder Lambert Mutsaers, die tevens mijn levenspartner is, de jaartraining “Vivre”. Een training persoonlijk leiderschap, welke we zelf inhoud en vorm hebben gegeven, waarbij we de 7 stappen van de Latifa volgen.

Naast deze training verzorg ik  kortdurende incompagny  trainingen gericht op persoonlijk leiderschap en teambuilding.

Opleidingen en scholing

Ik ben veelkunner en misschien mede daardoor ook een laatbloeier. Ik leer door te doen en moet iets zelf uitvinden in de praktijk. Door de diversiteit en hoeveelheid aan opleidingen heb ik verschillende aspecten van mezelf ontwikkeld en mezelf beter leren kennen. Ik ben enorm dankbaar om vanuit een breed palet aan mogelijkheden te kunnen werken en mensen te kunnen begeleiden.

Hieronder een opsomming van de meest relevante opleidingen en (na)scholingen

1978-1985          Mavo, Havo, Hbo Fysiotherapie Amsterdam, Specialisatie opleiding Adem- en ontspanningstherapie, Manuele Therapie en kinderbehandeling.

1997-2002          Vrije Kunst Academie Haarlem;

2003-2012          Ik leer anders voor beelddenkers; MatriXmethode van Ingrid Stoop, ATB (Awereness through body)modules.

2003-2019 Persoonlijke ontwikkeling op het gebied van Spiritualisme en Paranomale wetenschap op Arthur Findlay Collage

2012-2020          Opleiding voor Traditionele Chinese geneeswijze; Voedingstherapie; verschillende (jaar)trainingen Qigong; Do-in en Healing Tao;  Specialisatie behandeling kinderen vanuit de Oosterse geneeswijze en diverse nascholingen Acupunctuurbehandeling, kruiden-en voedingstherapie en westers medische basis opleiding.

2020                    Dansante Fysiotherapie. Een intensieve meerdaagse nascholing waarbij dans gebruikt wordt ter verbetering van lichamelijke en emotionele beweging.

Privé en vrije tijd

Ik ben getrouwd en heb 2 studerende dochters van 21 en 23 jaar en we hebben een hond. In mijn vrije tijd ben ik heel graag buiten, wandel of rommel in de tuin en sta ik graag in de keuken. Ik houd erg van zingen, muziek maken, schrijven, kleding maken en kunstzinnig bezig zijn.

Jaarlijks stap ik minimaal een weekje op mijn fiets bij wijze van bezinning en ontspanning.